Onderweg (Autogas)

Recreatie

Onderweg (Autogas)

In 2030 moet de Nederlandse mobiliteitssector minimaal 7,3 megaton CO2-besparing gerealiseerd hebben. Deze opdracht vloeit voort uit het klimaatakkoord. Ook fijnstof is een toenemend probleem. Vele alarmerende onderzoeken geven aan dat fijnstofuitstoot, deels afkomstig van de mobiliteitssector, een aanzienlijk effect heeft op de levensverwachting. Recent kwam hier nog de stikstofcrisis bij. Ook hier zijn auto’s een belangrijke bron van uitstoot en werd, tot frustratie van velen, de maximumsnelheid naar 100 verlaagd.

De automobielindustrie staat daarom onder druk, en is meer dan ooit in beweging. Tegelijkertijd vraagt de consument zich af wat nu de beste keuze is. De elektrische auto is nog erg duur en het aanbod beperkt. Daarbij vergeten we echter dat Autogas in de transitie naar 2030 het beste alternatief is voor benzine en diesel en een directe besparing oplevert op het gebied van CO2, fijnstof en stikstof. Het mes snijdt aan drie kanten!

In Nederland rijden momenteel 8,8 miljoen personenauto’s rond, waarvan bijna 7 miljoen op benzine. De verkoop van benzineauto’s neemt zelfs toe vanwege ophef in de media en politiek die ontstond rondom de manipulatie van het verbrandingsgedrag van dieselmotoren. Benzineauto’s zijn echter bij uitstek geschikt om een autogassysteem in te bouwen. Daarmee kan er dus binnen het bestaand wagenpark direct een grote besparing worden gerealiseerd op het gebied van CO2, fijnstof en stikstof.

Autogas is minder schadelijk voor het milieu dan benzine en diesel. Rijden op autogas resulteert in een 10-15% lagere CO2-uitstoot dan rijden op benzine. Daarnaast draagt rijden op autogas direct bij aan een betere luchtkwaliteit. Uit een onderzoek van TNO blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxide (NOx) bij autogas maar liefst 37 keer minder is dan bij diesel en de helft minder dan bij benzine.
Daarnaast komt bij LPG nauwelijks uitstoot van fijnstof voor, terwijl dit bij diesel een groot probleem is. De uitstoot van schadelijke roetdeeltjes (fijnstof, PM10) is met autogas bijna 10 keer minder dan bij diesel en bijna anderhalf keer minder dan bij benzine.

Voor de automobilist die veel kilometers maakt, is autogas financieel zeer aantrekkelijk. De kosten van het ombouwen van een voertuig naar autogas zijn relatief laag en tegenwoordig kan in praktisch iedere benzineauto en in hybride auto’s een autogassysteem worden ingebouwd. Autogas is ongeveer een euro per liter goedkoper dan benzine en beschikbaar via een bestaand netwerk van meer dan 1.380 tankstations in Nederland. De ombouwkosten zijn daarmee snel terugverdiend. Wie autogas tankt, rijdt na inbouw van een autogassysteem vanaf zo’n 12.000 kilometer per jaar goedkoper dan op benzine. Indien u een auto koopt, die al beschikt over een autogassysteem, bent u al vanaf zo’n 4.000 kilometer per jaar voordeliger uit dan met benzine. Rijden op autogas is voordeliger dan het rijden op diesel.

Meer weten?

Onze leden denken graag met u mee. Samen kunnen we de ideale oplossing vinden.

Inloggen